آسمان کویر سه قلعه دارای افقی منفی و جزو نقاطی است که می‌توان به عنوان آسمان ۱۰۰ درصد تاریک دنیا مطرحش کرد. این کویر در استان خراسان جنوبی واقع شده و به بهشت منجمان ایران شهرت گرفته است.

برپایه داده های گردآوری شده توسط کارشناسان انجمن نجوم ایران طی سالیان متوالی، در سه قلعه رصد ستارگانی با حد قدر ۲/۷ میسر است که با توجه به حد قدر تاریکترین نقاط سیاره زمین (حدود ۵/۷) ، این مکان یکی از تاریک ترین و پرستاره‌ ترین نقاط سیاره زمین به حساب می‌آید. همچنین رصدگاه سه ‌قلعه از حیث دیگر شاخص ‌های مؤثر بر انتخاب یک مکان جهت انجام رصدهای تخصصی آسمان از جمله شاخصهای دیدپذیری، سرعت باد و ارتفاع در وضعیتی قابل قبول برای استقرار تلسکوپ‌هایی دست کم با قطر شیئی یک متر قرار دارد. منطقه سه ‌قلعه را از نظر هوایی و زمینی، می‌توان یکی از در دسترس‌ترین نقاط دارای آسمانی تاریک پرستاره در ایران دانست.

همه این ویژگی های موجب شده تا همه ساله عده زیادی از منجمان و علاقمندان به ستاره شناسی به کویر سه قلعه سفر کرده و ستارگان را رصد نمایند و این موضوع، سوژه ای برای ساخت یک مستند با عنوان «آسمان سه قلعه» گردید.

«آسمان سه قلعه» مستندی رادیوئی است که با محوریت «معرفی منطقه سه قلعه به عنوان مکانی مناسب برای ستاره شناسی»، به مدت 30 دقیقه در شبکه استانی صدای خراسان جنوبی تولید شده است.

در این مستند، گزارشگر برنامه با فردی که آسمان سه قلعه را کشف کرده و همچنین یک گروه از علاقمندان به ستاره شناسی، همراه می شود تا ویژگی ها و جذابیت های آسمان سه قلعه را برای مخاطبین تشریح نماید.