سه قلعه سرزمین خوبان

با نگاهی به زیرساخت ها ، فرهنگ عامه ، اولین ها وچهره های ماندگار شهر سه قلعه

سه قلعه سرزمین خوبان

با نگاهی به زیرساخت ها ، فرهنگ عامه ، اولین ها وچهره های ماندگار شهر سه قلعه

سه قلعه سرزمین خوبان

سه قلعه : شهری تاریخی در استان خراسان جنوبی « 125کیلومتری بیرجند »
جمعیت : بالغ بر 5000نفر
پیشینه : انبارغله منطقه

شهرت :
- کویر بکر،زیبا و دل انگیز
- آسمانی تاریک و استاندارد برای رصد ستارگان « تاریک ترین آسمان ایران وپنجمین آسمان تاریک دنیا »
- سنگ های قیمتی
- معادن بنتونیت

----------------------------------------------

استفاده ازمطالب وبلاگ : فقط با ذکرمنبع یعنی «سه قلعه ، سرزمین خوبان »

ارتباط با مدیر وبلاگ ( محمدحسین اشرف زاده )
ایمیل : ashrafzadeh32@gmail.com
اینستاگرام : seghaleh _ ashrafzadeh

بایگانی

فرزند:حسن

متولد:1313(سه قلعه)

شغل:دامپروری

مهارت:60 سال نوازندگی ساز سرنا

سبک کار:رقص محلی(جکه)

اولین جرقه:استاد حسین داروغه نوجوانی بیش نبود که برای کار ، راهی نیشابورشد و دیدن حال وهوای مجالس عروسی ،سفره خانه های سنتی و هنرمندی نوازندگان  آن روزهای نیشابور، وی را شیفته هنرموسیقی و نوازندگی کرد. وی پس از بازگشت به سه قلعه مختصرتجربه اش از سفر به نیشابور را هنگام چرای گوسفندانش بارها وبارها ،با نی لبکی ساده عملی کرد.

وی در 15 سالگی اولین ساز را از استاد برات خریداری نمود وبدون بهره گیری از محضر هر گونه استادی ،روزها وماه های متمادی ،با آن تمرین وممارست نمود وبه تدریج هنر وی شهره خاص وعام گردیدو بدون دریافت حق الزحمه ای ، نوای محلی او  همراه با لباس محلی سه قلعه(چهل تیزر ، شلوار اوغونی و...)حدود 7 سال چاشنی مجالس عروسی وختنه سوری آن زمان سه قلعه گردید. وی به عنوان نمونه ازمجلس عروسی شادروان سیدهاشم هاشمی و آقای محمد راد نام می برد که تا سحرگاهان صدای ساز او در سه قلعه آن زمان ودیگرمناطق هم جوار طنین اندازبود.

علاقه واشتیاق وصف ناپذیر حسین داروغه به فراگیری موسیقی محلی وی را بر آن داشت تا سازهای مختلفی راخریداری وامتحان نماید به عنوان مثال: از مرحوم پهلوان ،سازی راخریداری نمود اما آن ساز راحرفه ای ندانست و به منظورخرید ساز برادرش اسماعیل داروغه برای بار دیگر روانه نیشابور شد وسال های سال با آن ساز ، شادی بخش بزم مردم سه قلعه بود.وی مدتی بعد ساز مرحوم حسین جعفر(ازخاندان حنفی) را به صورت امانت دراختیار گرفت ودرنهایت روانه بسطاق شد و ساز علی میرخان رابه مبلغ 20 تومان(بیست تک تومانی) برای خویش خریداری نمود ودر حال حاضر قریب به 40 سال است که ساز معروف علی میرخان را دراختیار دارد.

وی سازفعلی خویش را که از علی میرخان خریده،بسیارحرفه ای وکامل می داند وامیدوار است که همچنان حیاتش باقی باشد تا درمراسم ملی ومحلی شهر ودیگرمناطق همجوار برای مردم بنوازد.

حسین داروغه ضمن اشاره به سالم بودن فضای مراسم شادی آن زمان مردم سه قلعه وحساسیت فوق العاده وی به نوع سبک موسیقی وپرهیز از اختلاط زن و مرد ،از وضعیت فعلی برگزاری برخی مراسم های عروسی انتقاد کرده و می گوید :بهتراست مردم اخلاقیات را زیرپا نگذارندو حدود شرعی ودینی را در این گونه مراسم ها رعایت کنند.

استاد داروغه درباره پیشینه رقص محلی سه قلعه (مشهوربه جکه) نیزمی گوید:درسال های خیلی دور شخصی به نام غلامحسن محمد رمضان با کوبیدن آرام به تین و همزمان زمزمه کردن با دهان ، این سبک رقص محلی را در سه قلعه رونق داد ومن با الگوگرفتن از وی ، موسیقی جکه را نواختم.

حسین داروغه بسیارخوشحال است که درحال حاضر نیز جوانان نسل حاضر سه قلعه همانندمحمد تیموری به فراگیری علم موسیقی پرداخته اند واظهار می دارد:از نی محمد تیموری بسیار لذت می برم او خوب وزیبا می نوازد.

وقتی از او درباره نوازندگی برادرزاده اش (علی داروغه) می پرسم می گوید: کار علی نیزخوب وحرفه ای است اما از او خواسته ام در کنار کار با ارگ وآلات موسیقی جدید ، به موسیقی اصیل و محلی سه قلعه یعنی جکه نیز توجه ویژه ای بنماید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۱۶
محمدحسین اشرف زاده